کد مطلب:129878 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:193

سر امام حسین قرآن می خواند
سر شریف حسین (ع) چگونه سخن گفت و چه چیزی را بر زبان آورد؟ آری، آن سر با قرآن سخن گفت تا بر همگان ثابت كند كه او شهید قرآن است. و به راستی اگر او در دوران زندگی خویش قرآن ناطق باشد، چرا نباید پس از شهادتش با قرآن سخن بگوید؟

در تاریخ آمده است كه سر شریف امام حسین (ع) این آیه ی شریفه را تلاوت فرمود: فسیكفیكهم الله و هو السمیع العلیم. [1] .

و خدا شر آنها را از تو دفع می كند و او شنوای دانا است.

ابن عساكر از اعمش از سلمة بن كهیل نقل می كند كه گفت: دیدم كه سر حسین بن علی (ع) بر سر نیزه بود و می گفت: «فسیكفیكهم الله و هو السمیع العلیم» [2] .

در كتاب مختصر تاریخ دمشق ابن منظور آمده است: «و گفت: همه ی كسانی كه این حدیث را روایت كرده اند، به كسی كه برایشان روایت كرد گفتند: آیا به خدا سوگند می خوری كه از فلان كس شنیده ای؟ گفت: به خدا سوگند می خورم كه از او شنیده ام، تا برسد به اعمش. اعمش گفت: پس به سلمة بن كهیل گفتم تو را به خدا سوگند كه تو از او


شنیده ای؟ گفت: به خدا سوگند كه من بر دروازه ی فرادیس دمشق از او شنیدم - نه در نظرم مجسم شده و نه امر بر من مشتبه گردیده باشد - كه می گفت: «فسیكفیكهم الله و هو السمیع العلیم». [3] .


[1] البقرة (2)، آيه 137.

[2] تاريخ مدينة دمشق، ج 7، ص 509.

[3] مختصر تاريخ دمشق، ابن عساكر، ج 10، ص 92؛ المسلسلات، ص 251؛ فرائد السمطين، ج 2، ص 169، ح 458؛ نيز ر. ك تهذيب تاريخ دمشق، ج 6، ص 236؛ الوافي بالوفيات، ج 15، ص 323، قيد الشريد، محمد بن طولون، ص 75.